KRAXTIS RSS FEED

ΤΖΟΟΥΝΣ ΣΤΗΝ «ΓΚΑΡΝΤΙΑΝ» ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ..


akropolh 
Τα Μάρμαρα άναψαν φωτιές.ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΣΕ ΑΡΘΡΟ ΤΖΟΝΑΘΑΝ ΤΖΟΟΥΝΣ ΣΤΗΝ «ΓΚΑΡΝΤΙΑΝ» ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΤΟΥΣ..
Οι αναγνώστες της εφημερίδας πλημμύρισαν το σάιτ της και τη σελίδα της στο facebook με απολαυστικά σχόλια. Ακόμα και τα αρνητικά είχαν πολύ χιούμορ.
Τέτοια μανία πια οι Βρετανοί με τα Μάρμαρα του Παρθενώνα; Τι ήθελε να γράψει προχθές στο διάσημο blog του στην «Guardian» o Τζόναθαν Τζόουνς, κριτικός τέχνης με μεγάλο κύρος, ότι «τα Μάρμαρα του Παρθενώνα είναι τα ωραιότερα έργα τέχνης του κόσμου – γι’ αυτό πρέπει να τα επιστρέψουμε. Απαιτούν το κατάλληλο περιβάλλον, κι ένα ταξίδι στην Αθήνα με έπεισε ότι αυτό ακριβώς είναι το Μουσείο της Ακρόπολης»;akropolh 

Τα σχόλια κάτω από το άρθρο του, αλλά και στη σελίδα της εφημερίδας στο facebook, ξεπέρασαν τα χίλια (και λίγα λέμε) και από μόνα τους αποτελούν ένα διαφωτιστικό, πολύπλευρο αλλά και τρομερά αστείο ανάγνωσμα. Φυσικά, οι Ελληνες αναγνώστες της εφημερίδας δίνουν δυναμικό «παρών».
Αυτοί, όμως, που έχουν σημασία είναι οι Βρετανοί, που έκαναν τον κόπο να γράψουν ολόκληρα κατεβατά κάτω από το άρθρο του παντοτινού φίλου μας Τζόναθαν Τζόουνς. Οι περισσότεροι είναι υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων στην Ελλάδα, ενημερωμένοι και με επιχειρήματα.
Ας ξεκινήσουμε με τα πιο χιουμοριστικά σχόλια, αφού, εδώ που τα λέμε, η ιστορία με τα Μάρμαρα έχει πολύ μέλλον μπροστά της, όσο κι αν το υπουργείο λάνσαρε εσχάτως νέα καμπάνια με σλόγκαν «Return the Marbles, Restore Parthenon, Restart History».jonathan-jones 

«Να κάνουμε μια συμφωνία. Εάν η Ελλάδα δεχτεί να πάρει πίσω τον πρίγκιπα Φίλιππο θα τους δώσουμε και τα Μάρμαρα», γράφει ένας που του τη δίνει ο σύζυγος της βασίλισσας. Αλλος ψηφίζει την επιστροφή, γιατί… στην τελευταία παγκόσμια κατάταξη της FIFA το ποδόσφαιρο της Ελλάδας είναι σε ψηλότερη θέση από το αγγλικό. Κάποιος τρίτος, που δεν τα πάει καλά με τη σύγχρονη τέχνη, προτείνει: «Γιατί δεν δίνουμε στην Αθήνα το Κρεβάτι της Τρέισι Εμιν σαν ένα δείγμα καλής θέλησης και να κρατήσουμε τα Μάρμαρα;». Αλλος βρίσκει την ιδεώδη λύση: «Να τα μετακινήσουμε στα Φόκλαντ, χα χα!».
Τέρμα, όμως, με το βρετανικό χιούμορ. Ας πιάσουμε τον κυνισμό, την αντιπάθειά τους και την υποτίμησή τους για τη χώρα μας. Ξεκινάνε από αναφορές στη μόλυνση της ατμόσφαιρας («τα γλυπτά στο Λονδίνο είναι σε θαυμάσια κατάσταση, μπορείς να δεις την παραμικρή λεπτομέρεια, κάτι που δεν ισχύει για τα Μάρμαρα στην Αθήνα, πολλά έχουν χάσει τη στοιχειώδη φόρμα τους») και καταλήγουν στην κρίση.
«Οι Ελληνες θα τα πουλήσουν στους… Κινέζους ή σε όποιον τους δώσει περισσότερα χρήματα», γράφει κάποια (Ραχήλ Μακρή διαβάζει) και συνεχίζει ακάθεκτη: «Η Ελλάδα έχασε τα δικαιώματά της πάνω στα Μάρμαρα γιατί είναι το όνειδος της Ευρώπης. Ανακάλυψε τη Δημοκρατία 3.000 χρόνια πριν. Σήμερα, όμως, είναι μέσα στην απάτη και στο έγκλημα. Οι αγρότες της πυροβολούν εργάτες από το Μπανγκλαντές. Τέτοιοι άνθρωποι δεν δικαιούνται τίποτα». Επιχειρήματα εναντίον της επιστροφής των Μαρμάρων δίνουν επίσης η άθλια δημόσια διοίκηση, οι διαρρήξεις στα μουσεία μας, η πολιτική αστάθεια, ακόμα και η εγκατάλειψη των ολυμπιακών εγκαταστάσεων.
Ευτυχώς η μεγάλη πλειοψηφία των σχολιαστών του άρθρου του Τζόουνς είναι δικά μας παιδιά. Στα κλασικά παλιά επιχειρήματα («τα έκλεψε ο Ελγιν», «οι Βρετανοί δεν πάψαμε ποτέ να συμπεριφερόμαστε σαν αποικιοκράτες κ.λπ.) έχει προστεθεί κι ένα καινούργιο και αποστομωτικό. Το νέο Μουσείο Ακρόπολης.
jonathan-jonesΟι Βρετανοί το συγκρίνουν με το Βρετανικό Μουσείο και αποφαίνονται: «Είναι φανταστικό, ο καλύτερος λόγος για να επιστρέψουμε τα γλυπτά». «Το φως στην Ελλάδα είναι πολύ ανώτερο από το ασθενικό δικό μας». «Τα Ελγίνεια στο Βρετανικό με άφησαν κάπως αδιάφορη, όσο κι αν ο τρόπος παρουσίασής τους θέλει να προκαλέσει δέος και θαυμασμό. Τα γλυπτά πρέπει να είναι κοντά στην Ακρόπολη, το αίσθημα του επισκέπτη να βλέπει κάτω από τον μεσογειακό ήλιο ολόκληρο τον ναό, ακόμα κι αν τα Μάρμαρα βρίσκονται 300 μέτρα μακριά από τον Παρθενώνα, δεν συγκρίνεται με κανένα άλλο». Κι άλλα πολλά κολακευτικά σχόλια για το Μουσείο Ακρόπολης, που όντως αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα χαρτιά που διαθέτουμε.
Ενδιαφέρον έχουν και οι λύσεις που προτείνονται – εκτός φυσικά από την άμεση, απόλυτη και χωρίς όρους επιστροφή των Μαρμάρων στην Ελλάδα. Κάποιοι προκρίνουν συμβιβασμό, που θα αφήνει και τα δύο μέρη ψιλοϊκανοποιημένα: να μας δώσουν τα μισά γλυπτά, να μένουν εφτά μήνες στην Αθήνα και πέντε στο Λονδίνο («η Ελλάδα χρειάζεται αυτή τη στιγμή μια ώθηση και η Βρετανία καλό είναι να αποκτήσει και κάνα φίλο»), ή ακόμα και να αντικατασταθούν τα εκθέματα στην Duveen Gallery με αντίγραφα.
Ας τελειώσουμε με ένα έξυπνο σχόλιο. Πολλοί Βρετανοί συγκρίνουν τα Μάρμαρα με τη Μόνα Λίζα, που βρίσκεται στο Λούβρο. Να επιστραφεί, δηλαδή, κι αυτή στην Ιταλία; «Ο Ντα Βίντσι την πήγε μόνος του στη Γαλλία. Οι Αθηναίοι γλύπτες δεν έβαλαν τα μάρμαρα στην πλάτη τους και μας τα ’φεραν», απαντά ένας Alex, καλή του ώρα.
http://www.efsyn.gr/?p=226162/Επιμ.: Βένα Γεωργακοπούλου

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου