Μπορεί ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς να εξήγγειλε τη μείωση κατά 30% του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, όμως.. ακόμη η εικόνα για την τιμή διάθεσης του καυσίμου παραμένει ομιχλώδης. Βασική αιτία αποτελεί το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί το τοπίο γύρω από το φετινό επίδομα θέρμανσης, το ύψος του και τα κριτήρια που θα ισχύσουν για τους δικαιούχους.
Όμως ακόμη και για αυτή καθαυτή την μείωση του ΕΦΚ υπάρχει διαφορετική προσέγγιση για το τελικό όφελος που συνεπάγεται για τον καταναλωτή. Για παράδειγμα στελέχη του ΥΠΟΙΚ αφήνουν να εννοηθεί ότι η μείωση θα είναι στα 12 σεντς το λίτρο, την ίδια στιγμή που η αγορά (βενζινοπώλες) θεωρούν ότι τελικά ο καταναλωτής θα επωφεληθεί το πολύ 7 έως 10 σεντς.
Με βάση τα νούμερα δίκιο έχει η κυβέρνηση (ΕΦΚ 33 σεντς το λίτρο επί 30% ίσον 9,9 σεντς, που μαζί με το ΦΠΑ γίνονται 12). Η σκληρή πραγματικότητα όμως βρίσκεται πιο κοντά σε αυτό που υποστηρίζει η αγορά ότι θα φτάσει στον καταναλωτή αφού πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι με … αφορμή τη μείωση θα «τσιμπήσουν» λίγο οι τιμές, ενώ και οι κρίκοι της αλυσίδας διακίνησης θα θελήσουν να αυξήσουν τα περιθώριά τους. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για την επαρχία όπου οι έλεγχοι είναι ακόμη πιο περιορισμένοι. Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα στην αγορά.
ΕΦΚ
Πιο αναλυτικά με βάση το ποσοστό της μείωσης στον ΕΦΚ που εξαγγέλθηκε, στην τελική τιμή του πετρελαίου προκύπτει ένα όφελος της τάξης των 12 σεντς (παράδειγμα ο πίνακας με την ενδεικτική τιμή στις 29 Αυγούστου).
Δηλαδή στις 29 Αυγούστου η τιμή με τη μείωση του ΕΦΚ θα διαμορφωνόταν 12,2 σεντς λιγότερο ή αλλιώς για 1000 λίτρα το κέρδος για τον καταναλωτή θα ήταν 122 ευρώ.
Με την τρέχουσα τιμή του πετρελαίου – σύμφωνα με πηγές της αγοράς αυτές κυμαίνονται μεταξύ 1,25 και 1,27 σεντς το λίτρο – η τιμή διάθεσης του θέρμανσης εάν ξεκινούσε σήμερα θα ήταν στο 1,15 ευρώ το λίτρο (με σταθερό το όφελος κοντά στα 120 ευρώ για κάθε αγορά ποσότητας 1000 λίτρων).
Επίδομα θέρμανσης
Στο επίδομα θέρμανσης θα κριθεί εάν το μέτρο που εξαγγέλθηκε αποτελεί ουσιαστική ανάσα για την κοινωνία. Δηλαδή εάν ισχύσουν τα περυσινά κριτήρια για το επίδομα θέρμανσης, οι δικαιούχοι θα πάρουν ακόμη 35 σεντς το λίτρο επίδομα θέρμανσης (με διαφορετικούς περιορισμούς για την επιδοτούμενη ποσότητα ανάλογα με το εμβαδόν του σπιτιού ή την περιοχή πχ 100 τετραγωνικά στα Γρεβενά παίρνουν επίδομα για 2500 λίτρα ενώ στην Αθήνα για 800 λίτρα).
Επομένως για την ποσότητα που δικαιούται κάποιος επίδομα θέρμανσης, η τιμή πέφτει στα 0,8 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 10 σεντς κάτω από την περυσινή τιμή με το επίδομα θέρμανσης.
Αυτό είναι βεβαίως και το καλύτερο σενάριο για τον καταναλωτή που είναι δικαιούχος, αφού θα έχει συνολικό όφελος όχι 12 αλλά 47 σεντς το λίτρο, ή αλλιώς 470 ευρώ στα 1000 λίτρα (για τις περιοχές όπου επιδοτούνται τα 1000 λίτρα αφού στην Αθήνα περιορίζεται στα 800 λίτρα)
Για το επίδομα θέρμανσης ωστόσο το τοπίο παραμένει ομιχλώδες και οι προθέσεις της κυβέρνησης δεν έχουν ξεκαθαριστεί. Κάποιες πηγές της αγοράς των βενζινοπωλών εκτιμούν ότι η μείωση του ΕΦΚ θα αφαιρεθεί από το περυσινό επίδομα θέρμανσης. Αυτό σημαίνει ότι τελικά η τιμή διάθεσης θα παραμείνει στα 0,9 ευρώ το λίτρο όπως και πέρυσι, με μικρό όφελος για τους καταναλωτές (τα 12 σεντς του ΕΦΚ δε θα έχουν περιορισμό όγκου, όπως ισχύει με το επίδομα θέρμανσης).
Αντίθετα πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών αναφέρουν ότι δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τις προθέσεις της κυβέρνησης. Σήμερα μάλιστα θα συνεδριάσει το ΔΣ του ΣΕΕΠΕ για να τοποθετηθεί επί των εξαγγελιών.
Αντιδράσεις
Γεγονός παραμένει πάντως ότι οι βενζινοπώλες (ΠΟΠΕΚ) θεωρούν ότι οι εξαγγελίες που έγιναν αποτελούν ημίμετρο. Πηγές του κλάδου επιμένουν ότι πρέπει να υπάρξει μείωση του ΕΦΚ στα επίπεδα του 2011 και εφαρμογή του νόμου για ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης των καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης μέσω του συστήματος εισροών εκροών.
Χάθηκαν την τελευταία διετία 750 εκατομμύρια ευρώ από τη μείωση της κατανάλωσης στο θέρμανσης, η επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς δεν απαιτεί κάποιο ισοδύναμο, το ισοδύναμο θα είναι το όφελος από τα επιπλέον έσοδα του κράτους από την αύξηση της κατανάλωσης, αναφέρει στο Capital.gr ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου, προβλέποντας ότι εάν εφαρμοστεί μια τέτοια ρύθμιση, η μείωση στην κατανάλωση του θέρμανσης από 70% θα περιοριστεί στο 45% από τα προ αύξησης του ΕΦΚ επίπεδα.
Από την πλευρά τους πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών επισημαίνουν ότι το ποσοστό της μείωσης που επελέγη (30%) είναι οριακό ως προς το κίνητρο για το λαθρεμπόριο και τη φοροκλοπή. Και αυτό διότι με τη νόμιμη διακίνηση ένας επαγγελματίας επωφελείται το σύνολο του ΦΠΑ (23% επί της τελικής τιμής) όφελος που είναι σχεδόν το ίδιο με τη διακίνηση του θέρμανσης ως πετρελαίου κίνησης (εάν συμπεριληφθούν και κάποια άλλα κόστη αποχρωματισμού κλπ). Ωστόσο ο κλάδος των εταιρειών επιμένει ότι θα πρέπει να υπάρξει διεύρυνση των κριτηρίων και των δικαιούχων για το επίδομα θέρμανσης ή τουλάχιστον να μην υπάρξει περιορισμός σε σχέση με πέρυσι, ούτως ώστε να δημιουργηθεί πραγματικό κίνητρο για τους καταναλωτές.
Πάντως και οι εταιρείες εμπορίας συμφωνούν ότι πρέπει να αρθούν τα εμπόδια και να ξεπεραστούν τα προβλήματα συνεννόησης μεταξύ των συναρμόδιων φορέων ώστε να ξεκινήσει να λειτουργεί το σύστημα εισροών εκροών και να υπάρξει πιο αυστηρός έλεγχος στην αγορά και στις διακινούμενες ποσότητες.
Πηγή:www.capital.gr/Μπορεί ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς να εξήγγειλε τη μείωση κατά 30% του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, όμως ακόμη η εικόνα για την τιμή διάθεσης του καυσίμου παραμένει ομιχλώδης. Βασική αιτία αποτελεί το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί το τοπίο γύρω από το φετινό επίδομα θέρμανσης, το ύψος του και τα κριτήρια που θα ισχύσουν για τους δικαιούχους.
Όμως ακόμη και για αυτή καθαυτή την μείωση του ΕΦΚ υπάρχει διαφορετική προσέγγιση για το τελικό όφελος που συνεπάγεται για τον καταναλωτή. Για παράδειγμα στελέχη του ΥΠΟΙΚ αφήνουν να εννοηθεί ότι η μείωση θα είναι στα 12 σεντς το λίτρο, την ίδια στιγμή που η αγορά (βενζινοπώλες) θεωρούν ότι τελικά ο καταναλωτής θα επωφεληθεί το πολύ 7 έως 10 σεντς.
Με βάση τα νούμερα δίκιο έχει η κυβέρνηση (ΕΦΚ 33 σεντς το λίτρο επί 30% ίσον 9,9 σεντς, που μαζί με το ΦΠΑ γίνονται 12). Η σκληρή πραγματικότητα όμως βρίσκεται πιο κοντά σε αυτό που υποστηρίζει η αγορά ότι θα φτάσει στον καταναλωτή αφού πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι με … αφορμή τη μείωση θα «τσιμπήσουν» λίγο οι τιμές, ενώ και οι κρίκοι της αλυσίδας διακίνησης θα θελήσουν να αυξήσουν τα περιθώριά τους. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για την επαρχία όπου οι έλεγχοι είναι ακόμη πιο περιορισμένοι. Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα στην αγορά.
ΕΦΚ
Πιο αναλυτικά με βάση το ποσοστό της μείωσης στον ΕΦΚ που εξαγγέλθηκε, στην τελική τιμή του πετρελαίου προκύπτει ένα όφελος της τάξης των 12 σεντς (παράδειγμα ο πίνακας με την ενδεικτική τιμή στις 29 Αυγούστου).
Δηλαδή στις 29 Αυγούστου η τιμή με τη μείωση του ΕΦΚ θα διαμορφωνόταν 12,2 σεντς λιγότερο ή αλλιώς για 1000 λίτρα το κέρδος για τον καταναλωτή θα ήταν 122 ευρώ.
Με την τρέχουσα τιμή του πετρελαίου – σύμφωνα με πηγές της αγοράς αυτές κυμαίνονται μεταξύ 1,25 και 1,27 σεντς το λίτρο – η τιμή διάθεσης του θέρμανσης εάν ξεκινούσε σήμερα θα ήταν στο 1,15 ευρώ το λίτρο (με σταθερό το όφελος κοντά στα 120 ευρώ για κάθε αγορά ποσότητας 1000 λίτρων).
Επίδομα θέρμανσης
Στο επίδομα θέρμανσης θα κριθεί εάν το μέτρο που εξαγγέλθηκε αποτελεί ουσιαστική ανάσα για την κοινωνία. Δηλαδή εάν ισχύσουν τα περυσινά κριτήρια για το επίδομα θέρμανσης, οι δικαιούχοι θα πάρουν ακόμη 35 σεντς το λίτρο επίδομα θέρμανσης (με διαφορετικούς περιορισμούς για την επιδοτούμενη ποσότητα ανάλογα με το εμβαδόν του σπιτιού ή την περιοχή πχ 100 τετραγωνικά στα Γρεβενά παίρνουν επίδομα για 2500 λίτρα ενώ στην Αθήνα για 800 λίτρα).
Επομένως για την ποσότητα που δικαιούται κάποιος επίδομα θέρμανσης, η τιμή πέφτει στα 0,8 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 10 σεντς κάτω από την περυσινή τιμή με το επίδομα θέρμανσης.
Αυτό είναι βεβαίως και το καλύτερο σενάριο για τον καταναλωτή που είναι δικαιούχος, αφού θα έχει συνολικό όφελος όχι 12 αλλά 47 σεντς το λίτρο, ή αλλιώς 470 ευρώ στα 1000 λίτρα (για τις περιοχές όπου επιδοτούνται τα 1000 λίτρα αφού στην Αθήνα περιορίζεται στα 800 λίτρα)
Για το επίδομα θέρμανσης ωστόσο το τοπίο παραμένει ομιχλώδες και οι προθέσεις της κυβέρνησης δεν έχουν ξεκαθαριστεί. Κάποιες πηγές της αγοράς των βενζινοπωλών εκτιμούν ότι η μείωση του ΕΦΚ θα αφαιρεθεί από το περυσινό επίδομα θέρμανσης. Αυτό σημαίνει ότι τελικά η τιμή διάθεσης θα παραμείνει στα 0,9 ευρώ το λίτρο όπως και πέρυσι, με μικρό όφελος για τους καταναλωτές (τα 12 σεντς του ΕΦΚ δε θα έχουν περιορισμό όγκου, όπως ισχύει με το επίδομα θέρμανσης).
Αντίθετα πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών αναφέρουν ότι δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τις προθέσεις της κυβέρνησης. Σήμερα μάλιστα θα συνεδριάσει το ΔΣ του ΣΕΕΠΕ για να τοποθετηθεί επί των εξαγγελιών.
Αντιδράσεις
Γεγονός παραμένει πάντως ότι οι βενζινοπώλες (ΠΟΠΕΚ) θεωρούν ότι οι εξαγγελίες που έγιναν αποτελούν ημίμετρο. Πηγές του κλάδου επιμένουν ότι πρέπει να υπάρξει μείωση του ΕΦΚ στα επίπεδα του 2011 και εφαρμογή του νόμου για ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης των καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης μέσω του συστήματος εισροών εκροών.
Χάθηκαν την τελευταία διετία 750 εκατομμύρια ευρώ από τη μείωση της κατανάλωσης στο θέρμανσης, η επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς δεν απαιτεί κάποιο ισοδύναμο, το ισοδύναμο θα είναι το όφελος από τα επιπλέον έσοδα του κράτους από την αύξηση της κατανάλωσης, αναφέρει στο Capital.gr ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου, προβλέποντας ότι εάν εφαρμοστεί μια τέτοια ρύθμιση, η μείωση στην κατανάλωση του θέρμανσης από 70% θα περιοριστεί στο 45% από τα προ αύξησης του ΕΦΚ επίπεδα.
Από την πλευρά τους πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών επισημαίνουν ότι το ποσοστό της μείωσης που επελέγη (30%) είναι οριακό ως προς το κίνητρο για το λαθρεμπόριο και τη φοροκλοπή. Και αυτό διότι με τη νόμιμη διακίνηση ένας επαγγελματίας επωφελείται το σύνολο του ΦΠΑ (23% επί της τελικής τιμής) όφελος που είναι σχεδόν το ίδιο με τη διακίνηση του θέρμανσης ως πετρελαίου κίνησης (εάν συμπεριληφθούν και κάποια άλλα κόστη αποχρωματισμού κλπ). Ωστόσο ο κλάδος των εταιρειών επιμένει ότι θα πρέπει να υπάρξει διεύρυνση των κριτηρίων και των δικαιούχων για το επίδομα θέρμανσης ή τουλάχιστον να μην υπάρξει περιορισμός σε σχέση με πέρυσι, ούτως ώστε να δημιουργηθεί πραγματικό κίνητρο για τους καταναλωτές.
Πάντως και οι εταιρείες εμπορίας συμφωνούν ότι πρέπει να αρθούν τα εμπόδια και να ξεπεραστούν τα προβλήματα συνεννόησης μεταξύ των συναρμόδιων φορέων ώστε να ξεκινήσει να λειτουργεί το σύστημα εισροών εκροών και να υπάρξει πιο αυστηρός έλεγχος στην αγορά και στις διακινούμενες ποσότητες.
Πηγή:www.capital.gr/Μπορεί ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς να εξήγγειλε τη μείωση κατά 30% του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, όμως ακόμη η εικόνα για την τιμή διάθεσης του καυσίμου παραμένει ομιχλώδης. Βασική αιτία αποτελεί το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί το τοπίο γύρω από το φετινό επίδομα θέρμανσης, το ύψος του και τα κριτήρια που θα ισχύσουν για τους δικαιούχους.
Όμως ακόμη και για αυτή καθαυτή την μείωση του ΕΦΚ υπάρχει διαφορετική προσέγγιση για το τελικό όφελος που συνεπάγεται για τον καταναλωτή. Για παράδειγμα στελέχη του ΥΠΟΙΚ αφήνουν να εννοηθεί ότι η μείωση θα είναι στα 12 σεντς το λίτρο, την ίδια στιγμή που η αγορά (βενζινοπώλες) θεωρούν ότι τελικά ο καταναλωτής θα επωφεληθεί το πολύ 7 έως 10 σεντς.
Με βάση τα νούμερα δίκιο έχει η κυβέρνηση (ΕΦΚ 33 σεντς το λίτρο επί 30% ίσον 9,9 σεντς, που μαζί με το ΦΠΑ γίνονται 12). Η σκληρή πραγματικότητα όμως βρίσκεται πιο κοντά σε αυτό που υποστηρίζει η αγορά ότι θα φτάσει στον καταναλωτή αφού πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι με … αφορμή τη μείωση θα «τσιμπήσουν» λίγο οι τιμές, ενώ και οι κρίκοι της αλυσίδας διακίνησης θα θελήσουν να αυξήσουν τα περιθώριά τους. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για την επαρχία όπου οι έλεγχοι είναι ακόμη πιο περιορισμένοι. Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα στην αγορά.
ΕΦΚ
Πιο αναλυτικά με βάση το ποσοστό της μείωσης στον ΕΦΚ που εξαγγέλθηκε, στην τελική τιμή του πετρελαίου προκύπτει ένα όφελος της τάξης των 12 σεντς (παράδειγμα ο πίνακας με την ενδεικτική τιμή στις 29 Αυγούστου).
Δηλαδή στις 29 Αυγούστου η τιμή με τη μείωση του ΕΦΚ θα διαμορφωνόταν 12,2 σεντς λιγότερο ή αλλιώς για 1000 λίτρα το κέρδος για τον καταναλωτή θα ήταν 122 ευρώ.
Με την τρέχουσα τιμή του πετρελαίου – σύμφωνα με πηγές της αγοράς αυτές κυμαίνονται μεταξύ 1,25 και 1,27 σεντς το λίτρο – η τιμή διάθεσης του θέρμανσης εάν ξεκινούσε σήμερα θα ήταν στο 1,15 ευρώ το λίτρο (με σταθερό το όφελος κοντά στα 120 ευρώ για κάθε αγορά ποσότητας 1000 λίτρων).
Επίδομα θέρμανσης
Στο επίδομα θέρμανσης θα κριθεί εάν το μέτρο που εξαγγέλθηκε αποτελεί ουσιαστική ανάσα για την κοινωνία. Δηλαδή εάν ισχύσουν τα περυσινά κριτήρια για το επίδομα θέρμανσης, οι δικαιούχοι θα πάρουν ακόμη 35 σεντς το λίτρο επίδομα θέρμανσης (με διαφορετικούς περιορισμούς για την επιδοτούμενη ποσότητα ανάλογα με το εμβαδόν του σπιτιού ή την περιοχή πχ 100 τετραγωνικά στα Γρεβενά παίρνουν επίδομα για 2500 λίτρα ενώ στην Αθήνα για 800 λίτρα).
Επομένως για την ποσότητα που δικαιούται κάποιος επίδομα θέρμανσης, η τιμή πέφτει στα 0,8 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 10 σεντς κάτω από την περυσινή τιμή με το επίδομα θέρμανσης.
Αυτό είναι βεβαίως και το καλύτερο σενάριο για τον καταναλωτή που είναι δικαιούχος, αφού θα έχει συνολικό όφελος όχι 12 αλλά 47 σεντς το λίτρο, ή αλλιώς 470 ευρώ στα 1000 λίτρα (για τις περιοχές όπου επιδοτούνται τα 1000 λίτρα αφού στην Αθήνα περιορίζεται στα 800 λίτρα)
Για το επίδομα θέρμανσης ωστόσο το τοπίο παραμένει ομιχλώδες και οι προθέσεις της κυβέρνησης δεν έχουν ξεκαθαριστεί. Κάποιες πηγές της αγοράς των βενζινοπωλών εκτιμούν ότι η μείωση του ΕΦΚ θα αφαιρεθεί από το περυσινό επίδομα θέρμανσης. Αυτό σημαίνει ότι τελικά η τιμή διάθεσης θα παραμείνει στα 0,9 ευρώ το λίτρο όπως και πέρυσι, με μικρό όφελος για τους καταναλωτές (τα 12 σεντς του ΕΦΚ δε θα έχουν περιορισμό όγκου, όπως ισχύει με το επίδομα θέρμανσης).
Αντίθετα πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών αναφέρουν ότι δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τις προθέσεις της κυβέρνησης. Σήμερα μάλιστα θα συνεδριάσει το ΔΣ του ΣΕΕΠΕ για να τοποθετηθεί επί των εξαγγελιών.
Αντιδράσεις
Γεγονός παραμένει πάντως ότι οι βενζινοπώλες (ΠΟΠΕΚ) θεωρούν ότι οι εξαγγελίες που έγιναν αποτελούν ημίμετρο. Πηγές του κλάδου επιμένουν ότι πρέπει να υπάρξει μείωση του ΕΦΚ στα επίπεδα του 2011 και εφαρμογή του νόμου για ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης των καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης μέσω του συστήματος εισροών εκροών.
Χάθηκαν την τελευταία διετία 750 εκατομμύρια ευρώ από τη μείωση της κατανάλωσης στο θέρμανσης, η επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς δεν απαιτεί κάποιο ισοδύναμο, το ισοδύναμο θα είναι το όφελος από τα επιπλέον έσοδα του κράτους από την αύξηση της κατανάλωσης, αναφέρει στο Capital.gr ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου, προβλέποντας ότι εάν εφαρμοστεί μια τέτοια ρύθμιση, η μείωση στην κατανάλωση του θέρμανσης από 70% θα περιοριστεί στο 45% από τα προ αύξησης του ΕΦΚ επίπεδα.
Από την πλευρά τους πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών επισημαίνουν ότι το ποσοστό της μείωσης που επελέγη (30%) είναι οριακό ως προς το κίνητρο για το λαθρεμπόριο και τη φοροκλοπή. Και αυτό διότι με τη νόμιμη διακίνηση ένας επαγγελματίας επωφελείται το σύνολο του ΦΠΑ (23% επί της τελικής τιμής) όφελος που είναι σχεδόν το ίδιο με τη διακίνηση του θέρμανσης ως πετρελαίου κίνησης (εάν συμπεριληφθούν και κάποια άλλα κόστη αποχρωματισμού κλπ). Ωστόσο ο κλάδος των εταιρειών επιμένει ότι θα πρέπει να υπάρξει διεύρυνση των κριτηρίων και των δικαιούχων για το επίδομα θέρμανσης ή τουλάχιστον να μην υπάρξει περιορισμός σε σχέση με πέρυσι, ούτως ώστε να δημιουργηθεί πραγματικό κίνητρο για τους καταναλωτές.
Πάντως και οι εταιρείες εμπορίας συμφωνούν ότι πρέπει να αρθούν τα εμπόδια και να ξεπεραστούν τα προβλήματα συνεννόησης μεταξύ των συναρμόδιων φορέων ώστε να ξεκινήσει να λειτουργεί το σύστημα εισροών εκροών και να υπάρξει πιο αυστηρός έλεγχος στην αγορά και στις διακινούμενες ποσότητες.
Πηγή:www.capital.gr/Του Χάρη Φλουδόπουλου
Με βάση τα νούμερα δίκιο έχει η κυβέρνηση (ΕΦΚ 33 σεντς το λίτρο επί 30% ίσον 9,9 σεντς, που μαζί με το ΦΠΑ γίνονται 12). Η σκληρή πραγματικότητα όμως βρίσκεται πιο κοντά σε αυτό που υποστηρίζει η αγορά ότι θα φτάσει στον καταναλωτή αφού πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι με … αφορμή τη μείωση θα «τσιμπήσουν» λίγο οι τιμές, ενώ και οι κρίκοι της αλυσίδας διακίνησης θα θελήσουν να αυξήσουν τα περιθώριά τους. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για την επαρχία όπου οι έλεγχοι είναι ακόμη πιο περιορισμένοι. Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα στην αγορά.
ΕΦΚ
Πιο αναλυτικά με βάση το ποσοστό της μείωσης στον ΕΦΚ που εξαγγέλθηκε, στην τελική τιμή του πετρελαίου προκύπτει ένα όφελος της τάξης των 12 σεντς (παράδειγμα ο πίνακας με την ενδεικτική τιμή στις 29 Αυγούστου).
Δηλαδή στις 29 Αυγούστου η τιμή με τη μείωση του ΕΦΚ θα διαμορφωνόταν 12,2 σεντς λιγότερο ή αλλιώς για 1000 λίτρα το κέρδος για τον καταναλωτή θα ήταν 122 ευρώ.
Με την τρέχουσα τιμή του πετρελαίου – σύμφωνα με πηγές της αγοράς αυτές κυμαίνονται μεταξύ 1,25 και 1,27 σεντς το λίτρο – η τιμή διάθεσης του θέρμανσης εάν ξεκινούσε σήμερα θα ήταν στο 1,15 ευρώ το λίτρο (με σταθερό το όφελος κοντά στα 120 ευρώ για κάθε αγορά ποσότητας 1000 λίτρων).
Επίδομα θέρμανσης
Στο επίδομα θέρμανσης θα κριθεί εάν το μέτρο που εξαγγέλθηκε αποτελεί ουσιαστική ανάσα για την κοινωνία. Δηλαδή εάν ισχύσουν τα περυσινά κριτήρια για το επίδομα θέρμανσης, οι δικαιούχοι θα πάρουν ακόμη 35 σεντς το λίτρο επίδομα θέρμανσης (με διαφορετικούς περιορισμούς για την επιδοτούμενη ποσότητα ανάλογα με το εμβαδόν του σπιτιού ή την περιοχή πχ 100 τετραγωνικά στα Γρεβενά παίρνουν επίδομα για 2500 λίτρα ενώ στην Αθήνα για 800 λίτρα).
Επομένως για την ποσότητα που δικαιούται κάποιος επίδομα θέρμανσης, η τιμή πέφτει στα 0,8 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 10 σεντς κάτω από την περυσινή τιμή με το επίδομα θέρμανσης.
Αυτό είναι βεβαίως και το καλύτερο σενάριο για τον καταναλωτή που είναι δικαιούχος, αφού θα έχει συνολικό όφελος όχι 12 αλλά 47 σεντς το λίτρο, ή αλλιώς 470 ευρώ στα 1000 λίτρα (για τις περιοχές όπου επιδοτούνται τα 1000 λίτρα αφού στην Αθήνα περιορίζεται στα 800 λίτρα)
Για το επίδομα θέρμανσης ωστόσο το τοπίο παραμένει ομιχλώδες και οι προθέσεις της κυβέρνησης δεν έχουν ξεκαθαριστεί. Κάποιες πηγές της αγοράς των βενζινοπωλών εκτιμούν ότι η μείωση του ΕΦΚ θα αφαιρεθεί από το περυσινό επίδομα θέρμανσης. Αυτό σημαίνει ότι τελικά η τιμή διάθεσης θα παραμείνει στα 0,9 ευρώ το λίτρο όπως και πέρυσι, με μικρό όφελος για τους καταναλωτές (τα 12 σεντς του ΕΦΚ δε θα έχουν περιορισμό όγκου, όπως ισχύει με το επίδομα θέρμανσης).
Αντίθετα πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών αναφέρουν ότι δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τις προθέσεις της κυβέρνησης. Σήμερα μάλιστα θα συνεδριάσει το ΔΣ του ΣΕΕΠΕ για να τοποθετηθεί επί των εξαγγελιών.
Αντιδράσεις
Γεγονός παραμένει πάντως ότι οι βενζινοπώλες (ΠΟΠΕΚ) θεωρούν ότι οι εξαγγελίες που έγιναν αποτελούν ημίμετρο. Πηγές του κλάδου επιμένουν ότι πρέπει να υπάρξει μείωση του ΕΦΚ στα επίπεδα του 2011 και εφαρμογή του νόμου για ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης των καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης μέσω του συστήματος εισροών εκροών.
Χάθηκαν την τελευταία διετία 750 εκατομμύρια ευρώ από τη μείωση της κατανάλωσης στο θέρμανσης, η επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς δεν απαιτεί κάποιο ισοδύναμο, το ισοδύναμο θα είναι το όφελος από τα επιπλέον έσοδα του κράτους από την αύξηση της κατανάλωσης, αναφέρει στο Capital.gr ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου, προβλέποντας ότι εάν εφαρμοστεί μια τέτοια ρύθμιση, η μείωση στην κατανάλωση του θέρμανσης από 70% θα περιοριστεί στο 45% από τα προ αύξησης του ΕΦΚ επίπεδα.
Από την πλευρά τους πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών επισημαίνουν ότι το ποσοστό της μείωσης που επελέγη (30%) είναι οριακό ως προς το κίνητρο για το λαθρεμπόριο και τη φοροκλοπή. Και αυτό διότι με τη νόμιμη διακίνηση ένας επαγγελματίας επωφελείται το σύνολο του ΦΠΑ (23% επί της τελικής τιμής) όφελος που είναι σχεδόν το ίδιο με τη διακίνηση του θέρμανσης ως πετρελαίου κίνησης (εάν συμπεριληφθούν και κάποια άλλα κόστη αποχρωματισμού κλπ). Ωστόσο ο κλάδος των εταιρειών επιμένει ότι θα πρέπει να υπάρξει διεύρυνση των κριτηρίων και των δικαιούχων για το επίδομα θέρμανσης ή τουλάχιστον να μην υπάρξει περιορισμός σε σχέση με πέρυσι, ούτως ώστε να δημιουργηθεί πραγματικό κίνητρο για τους καταναλωτές.
Πάντως και οι εταιρείες εμπορίας συμφωνούν ότι πρέπει να αρθούν τα εμπόδια και να ξεπεραστούν τα προβλήματα συνεννόησης μεταξύ των συναρμόδιων φορέων ώστε να ξεκινήσει να λειτουργεί το σύστημα εισροών εκροών και να υπάρξει πιο αυστηρός έλεγχος στην αγορά και στις διακινούμενες ποσότητες.
Πηγή:www.capital.gr/Του Χάρη Φλουδόπουλου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου